سیستم های اعلان حریق متعارف

ساده ترین سیستم های اعلان حریق که برای کشف و اعلام حریق در کاربری های کوچک مانند ساختمانهای مسکونی و اداری کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.

در این نوع سیستم، انواع تجهیزات از قبیل دتکتورهای دود، حرارت، ترکیبی دود و حرارت، شاسی و آژیر و فلاشر به کنترل پانل مرکزی متصل می گردند. به هر ناحیه تحت پوشش دراین سیستم ها زون اطلاق می شود که هر زون بسته به برند سازنده، حداکثر تا 24 تجهیز را پوشش می دهد که محل حریق با دقت زون مشخص می گردد.

کنترل پانلهای مورد استفاده در این سیستم صرفا دارای چراغهای وضعیت هر زون، خروجیهای استاندارد آژیر و فلاشر می باشند.

این سیستمها بدلیل سادگی عملکرد یکی از قابل اطمینان ترین سیستم های اعلان حریق می باشند. به دلیل همین قابلیت اطمینان عملکردی بالا، از این نوع سیستمها معمولا در فضاهایی که سیستم اتوماتیک اطفای حریق در آنها نصب می شود بهره می برند

 

 

سیستم های اعلان حریق آدرس پذیر

سیستم هوشمند یا آدرس پذیر اعلان حریق، نوع پیشرفته ایست که قابلیت تشخیص نقطه ای حریق در فضاهای بزرگ را داراست. انواع مختلف تجهیزات از قبیل دتکتورهای دود، حرارت، ترکیبی دود و حرارت، شعله، گاز، انواع شاسی ها، انواع آژیر و فلاشر در این سیستم قابل نصب می باشند.
تجهیزات تشخیص و اعلام حریق در این سیستم بر روی مدارات حلقه (لوپ) نصب می شوند که هر تجهیز دارای یک آدرس منحصر بفرد مختص به خود می باشد و به این روش امکان تشخیص وقوع حریق با بیشترین دقت موجود می باشد.
کنترل پانلهای سیستم هوشمند تجهیزات نصب شده بر روی هر مدار حلقه (لوپ) را بطور مستمر رصد می نمایند تا از آخرین وضعیت تجهیز اطلاع کسب کنند و در صورت نیاز بر اساس سناریوی از قبل پیش بینی شده در برنامه ریزی نرم افزاری، نسبت به هر شرایطی واکنش مناسب را نشان دهند.
در این نوع سیستم قابلیت دریافت و ارسال اطلاعات و فرامین از سایر سیستمها از جمله سیستم های اطفای حریق، آسانسور، تهویه و کنترل هوشمند ساختمان از طریق ماژول های وروردی و خروجی با آدرس منحصر بفرد فراهم می باشد.
کنترل پانل های سیستم آدرس پذیر دارای صفحه نمایش با قابلیت نمایش آخرین اتفاقات و نمایش نام محل وقوع حریق می باشند و قابلیت شبکه شدن با سایر پنل های آدرس پذیر هم دارند.
کاربرد این نوع سیستم ها معمولا در فضاهای بزرگ تجاری، مسکونی و صنعتی می باشد

 

سیستم تشخیص حرارت خطی و فیبر نوری (Linear Heat Detector)

در این سیستم با استفاده از دتکتورهای حساس به حرارت کابلی (که از لحاظ فیزیکی به شکل یک کابل دورشته معمولی می باشد) بهره برده می شود. پوشش خارجی این کابل ها از مواد Flame Retardant با درجات مختلف مقاومت در برابر شرایط محیطی و مواد خورنده بر اساس نوع محل نصب می باشند. امروزه سه نوع سیستم LHD در کاربردهای مختلف استفاده می گردد:

  1. Digital Linear Heat Detection
    ارزانترین و در دسترس ترین سیستم LHD می باشد که در آن، دو رشته سیم داخل کابل با مواد عایق پلیمری حساس به درجه حرارتی خاص از هم جدا شده اند و به محض برخورد حرارت، در نقطه تماس، عایق ذوب شده و از اتصال دو رشته کابل، سیگنال حریق به کنترل پنل ارسال می شود. این سیستم جهت حفاظت از حریق در تانک های ذخیره مواد نفتی، تسمه نقاله ها، ترانس های برق، سینی های کابل و رایزرهای تاسیساتی استفاده می گردد. این دتکتورهای خطی براساس دمای حداکثر محل نصب، دارای دماهای عملکردی مختلفی از 68 درجه تا 180 درجه سانتیگراد می باشند. لایه خارجی این کابل ها نیز بر اساس محل نصب دارای مقاومت های مختلفی به عوامل خورنده موجود در محیط و شرایط آب و هوایی می باشند.
  2. Confirmed Temperature Initiation
    در این سیستم ماژول کنترلی سیستم پس از تشخیص اتصال رشته ها در یک نقطه کابل با یکدیگر، ابتدا دمای نقطه اتصال را با آستانه اعلام حریق از پیش تعیین شده در سیستم مقایسه می کند. چنانچه دمای نقطه اتصال بیشتر از آستانه حد اعلام حریق باشد حریق را تایید می نماید ولیکن در صورت پایین تر بودن دمای نقطه اتصال، اعلام خرابی یا ضربه را می نماید(Fault). در حقیقت مزیت این سیستم امکان تشخیص حریق از ضربات و آسیب های مکانیکی (سیگنال خطا یا Fault) می باشد.
  3. Fiber-Optic Linear Heat Detection
    این سیستم با استفاده از تکنولوژی فیبر نوری امکان پایش سریع و مداوم درجه حرارت در طول های بسیار زیاد (تا 10 کیلومتر) را فراهم می نماید. به دلیل این خصوصیت ها، از این سیستم بیشتر در تونل های جاده ای، تونل های مترو و یا تونل های تاسیساتی طولانی استفاده می گردد

 

 

کنترل پنل های اطفای حریق

جهت کنترل سیستم های اطفای حریق و ارتباط این سیستم ها با سیستم اعلان حریق به کنترل پنل های واسط نیاز می باشد. این کنترل پنل ها دارای تاییده های مطابقت با استانداردهای مخصوص سیستم های اطفای حریق از قبیل استاندارد اروپایی EN12094 می باشند. همچنین در این کنترل پنل ها امکانات و خروجی و ورودی های مورد نیاز سیستم های اطفای حریق از قبیل تخلیه دستی، به تاخیر انداختن تخلیه و غیره بصورت استاندارد تعبیه شده است.
ادوات جانبی جهت کنترل فرآیند اطفای حریق اتوماتیک از جمله Status Unit ها، چراغ های اخطار تخلیه و ایستگاههای تخلیه دستی نیز توسط سازندگان این کنترل پنل ها تامین می گردند که بدون واسطه به پنل مذکور متصل می شوند.

 

دتکتورهای مکنده دود

این نوع دتکتورها شامل یک دستگاه مرکزی و لوله کشی پلاستیکی سخت در محل مورد حفاظت می باشند. دستگاه مرکزی شامل یک پمپ مکنده هواست که بصورت دائم مشغول جمع آوری نمونه هوا از طریق لوله کشی متصل به آن از سطح محیط مورد حفاظت می باشد. هوای ورودی به دتکتور در یک محفظه با نور لیزر از نظر وجود دود آنالیز می شود تا کمترین مقدار دود را نیز بتوان شناسایی کرد. این دتکتور مجهز به فیلترهای رطوبت و گرد و غبار بوده و لذا دقت تشخیص دود از سایر آلاینده ها بسیار بالا می باشد. بدلیل تکنولوژی و دقت بالای این دتکتور (تا 1000 برابر دتکتورهای نقطه ای دود) و به طبع آن قیمت بالای این تجهیز، از این تجهیز در نواحی با حساسیت بالا مانند اتاق های سرور، تجهیزات مانیتورینگ، اتاق های تمیز استفاده می شود.
محاسبات لوله کشی این سیستم از نظر افت فشار و سایز نازلهای روی لوله ها، باید با استفاده از نرم افزار مخصوص شرکت سازنده انجام گردد. هر مسیر لوله کشی تا حدود 50 متر می تواند امتداد پیدا کند و هر دستگاه مرکزی قابلیت پوشش حداکثر 4 ناحیه بصورت همزمان را داراست. دستگاه مرکزی امکان اتصال به کنترل پنل مرکزی اعلان حریق را از طریق سیگنال های خروجی پیش بینی شده در آن را داراست.

 

 

کابل های ضد حریق

استفاده از کابل های ضد حریق تضمین کننده عملکرد صحیح و بدون وقفه سیستم ها در زمان وقوع حریق می باشند. از مزایای دیگر این نوع کابل می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
• عدم استفاده از مواد خطرناک در روکش کابل و عدم تصاعد گازهای سمی (از قبیل هالوژن ها) در برخورد با حریق
• حداقل تولید دود در برخورد با حرارت
• مقاومت در برابر شعله
• مقاومت مکانیکی بالا در برابر حریق
• عدم گسترش حریق در طول کابل
کابل های ضد حریق در انواع سایزها و با انواع پوشش های مناسب برای محافظت مکانیکی موجود می باشند.

 

 

تجهیزات تست سیستم های اعلان حریق

جهت انجام تست های راه اندازی و دوره ای سیستم های اعلان حریق بر طبق استاندارد، نیاز به ادوات خاص جهت تسهیل اینگونه تست ها می باشد. این ادوات فارغ از برند تجهیزات، برای تست انواع دتکتورها کاربرد دارند.
این ادوات بشرح ذیل می باشند :

  • بوم های بلند جهت تست دتکتورهای نصب شده در ارتفاع تا حداکثر 9 متر
  • سبد تست مخصوص دتکتورهای دود
  • سبد تست مخصوص دتکتورهای حرارتی
  • اسپری تولید دود جهت تست دتکتورهای دودی یا ترکیبی
  • دستگاه تولید حرارت جهت تست دتکتورهای حرارتی
  • تفنگ تولید شعله مصنوعی جهت تست دتکتورهای شعله
  • دستگاه باز و بست دتکتور در ارتفاع